The zapatista movement and the university intercultural education throught of the student discourse of the Intercultural University of Chiapas, Mexico
Portada Semas n. 2, 2020
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Chiapas
discourse
EZLN
Intercultural University
México

How to Cite

The zapatista movement and the university intercultural education throught of the student discourse of the Intercultural University of Chiapas, Mexico. (2025). Semas, 1(2), 105-122. https://doi.org/10.61820/s.%x.12.26

Abstract

The Intercultural University educational model, created by the Mexican Ministry of Public Education in 2003, from an ideological point of view represents a project of neo-indigenist orientation that has no empathy with the thinking of the movement promoted by the Zapatista Army of National Liberation (EZLN), thus we can speak of a conflicting relationship between both spheres. In order to map the discursive dimension of this phenomenon among the students of a specific intercultural university (the one of the Chiapas state), the reach of the student consciousness of the ideological conflict between the zapatists and public education is analyzed. The conclusion is that the student discourse contains a contrast between the high awareness of the conflict between the zapatists and the Mexican state, and the minimal perception of this very conflict and its educational aspect, it is to say, the Intercultural University of Chiapas as a product of the neo-indigenist ideology. 

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Ambrosi de la Cadena, M. (2018). “El Zapatismo como resistencia crítica al neoliberalismo”. Chakiñan, 4, pp. 28-42.

Ávila Romero, L. E. y Ávila Romero, A. (2016). “Las Universidades Interculturales de México en la encrucijada”. Noesis, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 50(25), pp. 198-215.

Ávila Romero, L. E., Betancourt Posada, L., Arias Hernández, G. y Ávila Romero, A. (2016). “Vinculación comunitaria y diálogo de saberes en la educación superior intercultural en México”. RMIE, 70(21), pp. 759-783.

Baronnet, B. (2015). “Derecho a la educación y autonomía zapatista en Chiapas, México”. Convergencia, 67, pp. 85-110.

Erdösová, Z. (2015). La Universidad Intercultural como un fenómeno multidimensional: una perspectiva desde México (tesis de dectorado). Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México.

Gall, O. (1999). “Racismo, modernidad y legalidad en Chiapas”. Dimensión Antropológica, 15, pp. 55-86.

González Casanova, P. (2001). “Los zapatistas del siglo XXI”. Observatorio Social de América Latina (OSAL), 4, pp. 5-8.

Korsbaek, L. y Sámano Rentería, M. A. (2007). “El indigenismo en México. Antecedentes y actualidad”, Ra Ximhai, 1(3), pp. 195-224.

Llanes Ortiz, G. (2008). “Interculturalización fallida. Desarrollismo, neoindigenismo y Universidad Intercultural en Yucatán, México”. Trace, 53. http://trace.revues.org/index390.html.

Martínez Espinoza, M. I. (2006). “Las juntas de buen gobierno y los caracoles del movimiento zapatista: fundamentos analíticos para entender el fenómeno RIPS”. Revista de Investigaciones Políticas y Sociológicas, 1(5), pp. 215-233.

Mateos Cortés, L. S. y Dietz Rmie, G. (2016). “Universidades Interculturales en México. Balance crítico de la primera década”. RMIE, 70(21), pp. 683-690.

Parra, Y. (2012). “Para una pedagogía del Buen Vivir. Más allá del Océano: otros horizontes pedagógicos posibles”. En S. Sartorello, L. Ávila y A. Ávila (Coord.), El Buen Vivir: Miradas desde adentro de Chiapas (pp. 164-196). San Cristóbal de las Casas: UNICH/IESALC/UNESCO.

Restrepo, E. (2007). “Antropología y colonialidad“. En Castro Gómez, S. y Grosfoguel, R. (Comps). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 289-304). Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Santander, P. (2011). "Por qué y cómo hacer análisis del discurso". Cinta Moebio, 41, pp. 207-224.

Sayago, S. (2014). “El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales”. Cinta Moebio, 49, pp.1-10.

Silva Montes, C. (2019). "La escuela zapatista: educar para autonomía y la emancipación!. Alteridad, 14(1), pp. 109-121.

Villafuerte Solís, D. y Montero Solano, J. (2006). Chiapas: la visión de los actores. San Cristóbal de las Casas: Casa Juan Pablos/UNICACH/Interpeace.

Vojtíšek, P. (2012). Výzkumné metody. Praha: VOŠSP.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Semas