The uses of the preposition con and its semantic systematization
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

cognitive grammar
polysemy
prepositions

How to Cite

The uses of the preposition con and its semantic systematization. (2025). Semas, 1(1), 7-27. https://doi.org/10.61820/semas.%x.11.1

Abstract

Most of the current works about Spanish prepositions approach them only from a descriptive perspective and those that make more in-depth analyzes tend to focus only on some specific prepositions due to their high frequency and strong polysemy (like the prepositions a and de). Because of this the study of other prepositions has been generally overlooked. An example of this is the preposition con, which despite its importance as the instrumental case marker in Spanish and the fact that it’s the preposition of an important number of verbs of regime, has been scarcely studied by the syntax and semantics disciplines. That’s why this study presents one of the first attempts in trying to explain the uses of this preposition in a systematic way from the postulates of the theory of cognitive grammar, following the line of studies started by Cifuentes Honrubia, G. Soto and Cruces & Herranz.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Bello, A. (1995). Gramática: gramática de la lengua castellana destinada al uso de los americanos (3ª ed.). Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/gramatica-gramatica-de-la-lengua-castellana-destinada-al-uso-de-los-americanos--0/.

Cruces, A. y Herranz, F. (1998) Estudio de la preposición desde la semántica topológica. En Estudios de Lingüística cognitiva. Universitat d´ Alacant/Universidad de Alicante. pp. 817-937.

Cifuentes Honrubia, J. L. (1996). Usos prepositivos en español. Murcia, Universidad de Murcia.

El Colegio de México A. C. (s.f.). Diccionario del español de México. Recuperado 12 noviembre, 2019, de https://dem.colmex.mx.

Farrell, P. (2009). “The preposition with in Role and Reference Grammar”. En L. Guerrero Valenzuela, S. Ibáñez y V. A. Belloro. (Eds.). Studies in Role and Reference Grammar, pp. 179-202. México: UNAM.

Langacker, R. W. (2010). Reflections on the Functional Characterization of Spatial Prepositions. Recuperado 5 noviembre, 2019, de https://journals.openedition.org/corela/999.

Langacker, R. W. (2002). Concept, Image, and Symbol: The Cognitive Basis of Grammar. San Diego: Mouton de Gruyter.

Maldonado, R. (2011). Patrones mentales y lingüísticos en la Gramática Cognoscitiva. Antología de lingüística cognitiva. Neiva: Universidad Surcolombiana. pp. 269-316.

Martínez, A. (2009). “Entre la lingüística y la filología: El análisis sintáctico-pragmático. Una mirada diacrónica a las preposiciones con y sin”. Olivar, 10(13), pp. 55-82. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.3864/pr.3864.pdf.

Pottier, B. (1976). Vista de Espacio y tiempo en el sistema de las preposiciones. Recuperado de https://rchd.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/50544/53079.

RAE (2009). Nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espalsa Calpe.

Romo, F. (2014). Un estudio cognitivista de las preposiciones espaciales en español y su aplicación en la enseñanza de E/LE. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Soto, Guillermo. (1996). “El papel de los esquemas en la representación de la información espacial por el lenguaje”, Lenguas Modernas 23: pp. 25-48.

Trujillo, R. (1971). “Notas para un estudio de las preposiciones españolas”. THESAURU, XXVI(2), pp. 234-279.

Universidad de Vigo (2013). ADESSE: Formulario de búsquedas avanzadas. Recuperado 14 diciembre, 2018, de http://adesse.uvigo.es/data/avanzado.php.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Semas